Praktijkgericht leren met impact. Dat is het streven van het leertraject Zorgprofessional 2.0 bij Philadelphia. Tijdens dit traject werken de coördinerend begeleiders aan hun professionele ontwikkeling. Ruth Brüggemann en Han Rottink begeleiden dit traject vanuit HAN VDO.

We leven in een tijd waarin er sprake is van grote veranderingen. Maatschappelijke ontwikkelingen en wijzigingen op het gebied van zorg, welzijn en technologie spelen daarbij een rol. Hier ligt voor de zorgprofessionals van Philadelphia de uitdaging. Professionals zijn gevraagd hun rollen anders te vullen: eigenaarschap, van zorgen voor naar zorgen dat en participatie zijn daarbij belangrijke onderwerpen of uitgangspunten. Van werknemer naar medewerker en samenwerker.

Willeke Waterman, Manager Beroepspraktijkvorming bij Philadelphia licht toe: “We willen onze medewerkers extra bagage geven om met deze veranderingen om te gaan en ze sterker te maken in gesprekken met cliënten en naasten. Een van de organisatievragen die daarbij komt, is dat we de stap maken naar zelforganisatie. Daarom is het ook belangrijk om te leren over ondernemerschap. Hoe kijk je naar buiten, hoe bereik je andere organisaties en het belangrijkste: hoe werk je samen in de wijk?”

Professionele ontwikkeling
Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de leervragen die er liggen? Eén van de groepen die te maken heeft met de veranderingen zijn de mensen met een ernstig meervoudige beperking en de steeds ouder wordende cliënt. Daarom hebben Philadelphia en HAN VDO samen een leertraject ontwikkeld voor coördinerend begeleiders die werken met deze doelgroepen. Zij gaan aan de slag met thema’s zoals hun eigen professionele ontwikkeling, methodisch handelen, samenwerken en netwerken. Ook is er aandacht voor innoveren, vernieuwen en ethische vraagstukken.

Klik op de foto om het leertraject te downloaden


Ruth Brüggemann, trainer bij HAN VDO

Altijd aansluiten aan de praktijk
Aan deze thema’s zijn opdrachten gekoppeld uit de praktijk. Ruth Brüggemann: “De praktijk is altijd leidend. In hun dagelijks praktijk werken dingen op een bepaalde manier. Het is belangrijk dat we weten waarom dat is, zodat de opdrachten aansluiten.”

Daarom gingen Ruth en Han ook eerst naar de locaties van Philadelphia toe voor een praktijkbezoek. “Uitleggen wat we gaan doen, maar vooral hun behoefte ophalen. Waar staan ze nu? Waar willen ze heen?” De leeruitkomsten en thema’s zijn dan ook samen met vertegenwoordigers uit de praktijk ontwikkeld. Iets wat coördinerend begeleider Ida Schuurmans waardeert. “Ik vond het goed dat de HAN eerst contact met ons zocht en vroeg wat we wilden leren. Doordat we zelf hebben aangegeven wat we willen leren, is iedereen ook gemotiveerd. Ik vind het bevrijdend dat het leertraject op mijn niveau en dagelijkse werk is afgestemd.”

De coördinerend begeleiders blijven dan ook leidend in het traject. Ze hebben regelmatig gesprekken met de leercoaches. Dit zijn medewerkers van Philadelphia die de deelnemers ondersteunen bij het leren door middel van intervisie en coaching. “Ik zie de meerwaarde van deze leercoaches,” vertelt Willeke. “Ze zijn gemakkelijk aan te spreken en zijn continue in verbinding met de teams. Ook hebben ze korte lijnen met de docenten van de HAN. Zodat de leerdoelen scherp blijven.” Eventuele knelpunten en leerwensen komen dan ook snel via de leercoaches bij de docenten terecht. “We stellen de leerdoelen continu bij,” legt Ruth uit.

 

Ida Schuurmans, coördinerend begeleider bij Philadelphia

Casussen als basis
Er wordt geleerd volgens de principes van High Impact Learning that Lasts: praktijkgericht leren met impact. Daarom wordt er voor elke contactdag een casus uitgewerkt, meegenomen door de deelnemers zelf, waarmee ze aan de slag gaan. Ruth: “Op die manier kunnen de begeleiders meteen verbeteringen aanbrengen in hun dagelijks werk.” Ida vindt die praktische insteek erg fijn. “Het is een bewustwording om met die casussen bezig te gaan. Je zit met een hele groep mensen met dezelfde functie en leert van elkaar. Ik denk vaak: “Werkt dat echt zo?” Naast de theorie, krijg je meteen tips hoe je het praktisch kunt toepassen. Alles is meteen in te zetten in de praktijk.”

Anders doen
De eerste groep is in mei begonnen, de tweede lichting startte afgelopen september. “Ze leren hun eigen praktijk anders te zien, hoe ze dingen anders kunnen doen. Ik hoor nu al van deelnemers dat ze zien waar het beter kan in hun dagelijks werk. Of dat ze gemakkelijker collega’s aanspreken op verbeterpunten,” vertelt Ruth.

In ongeveer een jaar tijd gaan de begeleiders aan de slag om het beste uit zichzelf te halen. Ruth: “Wat uiteindelijk resulteert in het verbeteren van de kwaliteit van leven van de cliënten. En dat is waar we het allemaal voor doen.”

Partners

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Laat uw gegevens achter en ontvang voortaan onze nieuwsbrief:

Voornaam:
Achternaam:
E-mailadres:
HAN VDO

Medewerkers

Wij gebruiken cookies om deze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en u te voorzien van de beste informatie. De Europese wetgeving maakt onderscheid tussen cookies die functioneel of niet privacygevoelig zijn en cookies die mogelijk wel privacygevoelig kunnen zijn (PII). Deze website gebruikt alleen functionele of niet-privacygevoelige cookies. / Deze website gebruikt beide soorten cookies. Door hiernaast op ‘OK, sluiten’ te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookievoorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren