De cursisten van de post-hbo opleiding Verpleegkundige Gerontologie en Geriatrie zijn van start gegaan met de laatste module. Anders dan bij eerdere modules, gebeurde de start online. HAN VDO-trainer Wendy Kemper-Koebrugge vertelt hoe ze de online lessen meer interactief heeft gemaakt en hoe cursisten in leergroepen aan de slag gaan met het verbeterplan. “In de leergroepen leren ze samen, kijken ze kritisch naar elkaars proces en toetsen en beoordelen ze de verbeterplannen. Het online werken aan het verbeterplan vraagt om een actieve inbreng en meer eigen verantwoordelijkheid.

“De cursisten nemen een onderwerp uit de praktijk dat ze graag anders zien of willen verbeteren. Daar schrijven ze een verbeterplan voor”, legt Wendy Kemper-Koebrugge uit. “Gewoonlijk zijn we een dagdeel bezig om met ze door te praten wat de bedoeling is. Nu hadden we de uitleg in filmpjes online gezet. Met PowerPoints die we hadden ingesproken met tekst, video en geluid. De cursisten hadden de video’s vooraf bekeken, we waren nu in 10 minuten klaar met de plenaire uitleg. Dat ging verbazingwekkend goed!”

In leergroepen gaan ze aan de slag met het verbeterplan. Wendy: “Ze mogen gebruik maken van Microsoft Teams, maar het kan ook via OnderwijsOnline of gewoon via de mail. Zolang het maar voor hen werkt. Dat betekent dat er meer eigen verantwoordelijkheid bij de cursisten komt te liggen, omdat we niet alles meer tussendoor zien. We willen ook echt dat ze samen leren en contact met elkaar hebben.”

Interactieve werkvormen naspelen

Om de cursisten van de juiste stof te voorzien, hebben Wendy en haar collega Dionne de lessen digitaal gemaakt. “Normaal zitten onze lessen vol voorbeelden, beeldende werkvormen en interactiviteit. Hoe vertaal je dat naar online onderwijs?” vroegen ze zich af. Een voorbeeld is het uitleggen van het proces van het verbeterplan. “Normaal laten we ze letterlijk het proces doorlopen door op vakken op de vloer, met daarop de fases, te gaan staan. Wat doe jij in deze fase? Hoe ziet deze fase in jouw plan eruit? Nu hebben we dit nagespeeld en kijken ze deze video vooraf. Tijdens consultbijeenkomsten met de leergroepen oefen ik het nogmaals met een cursist. Via de chatfunctie in Microsoft Teams schrijven andere cursisten uit het groepje hoe zij deze stap in hun plan toepassen.”

Een ander voorbeeld is het balspel ‘sturen op kwaliteit’. Normaal spelen ze dit in de groep op een lesdag, maar nu speelden Wendy’s dochters de hoofdrol in een video. Wendy: “Dit balspel is een metafoor voor sturen op kwaliteit, hoe speel je met elkaar de ballen goed rond?” De dochters dragen letters en cijfers en gooien twee ballen op volgorde rond. Ze komen er al snel achter dat de willekeurig geplakte volgorde niet handig is, de bal valt regelmatig. In het tweede filmpje mogen ze de nummers en letters anders organiseren en in het laatste filmpje komt er een extra bal bij die om een extra handeling vraagt (een rondje draaien). Wendy: “De cursisten beantwoorden digitaal vragen over de filmpjes. Deze reflectie bespreken we in de leergroep waar de theorie wordt toegelicht.”

Verantwoordelijkheid: samen leren en punten scoren 

In de leergroepen helpen en toetsen ze met elkaar de verbeterplannen. “We hebben hulpmiddelen gemaakt om het leren en beoordelen gemakkelijker te maken, zoals de ‘help elkaar bingo’.  Vaak hoor je in de les ‘wat jij vertelt, dat herken ik wel’ en dan begint iemand zijn eigen voorbeeld te geven. Dat is niet helpend. Hoe stel je de juiste vragen? De bingo kunnen ze uitprinten en daarmee foute en goede vragen afvinken. Voor een goede vraag krijg je 2 punten, voor een verkeerde 1 punt,” vertelt Wendy over dit spelelement.    

Om flexibiliteit voor de verpleegkundigen te waarborgen mogen ze in de leergroepen zelf de deadline bepalen. “Dit betekent dat ze ook langer over de module mogen doen dan gebruikelijk. Normaal sluiten we deze module voor de zomer af, maar nu mogen ze er tot half september over doen”, legt Wendy uit. “Je hebt dan wel als leergroepje de verantwoordelijkheid om samen te blijven tot iedereen het plan heeft ingeleverd.”

Over de post-hbo opleiding Verpleegkundige Gerontologie en Geriatrie

Hou je van werken met ouderen en wil je je verder ontwikkelen als verpleegkundige? Aan de slag met complexe problemen? Met de post-hbo opleiding Verpleegkundige Gerontologie en Geriatrie leer je kijken naar de mens achter het ziektebeeld. Zo geef je kwetsbare ouderen de beste zorg. Start: 11 februari 2021. Locatie: Nijmegen. Bekijk de opleidingspagina.

Partners

Agenda
  • Er zijn op dit moment geen activiteiten.
Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Laat uw gegevens achter en ontvang voortaan onze nieuwsbrief:

Voornaam:
Achternaam:
E-mailadres: