12 uur op de IC: met een hoofd vol indrukken heeft onderwijs minder prioriteit

“Onze diensten waren 12 uur op de ‘gewone’ IC en 8 uur op de ‘corona’ IC, naast de reguliere anesthesie diensten. Dag en nacht werkten we met z’n allen door, iedereen hielp mee”, vertelt Patrick Rensink, anesthesiemedewerker bij het Streekziekenhuis Koningin Beatrix (SKB) in Winterswijk. Patrick volgt de post-hbo opleiding Pijnconsulent bij HAN VDO. Hij stond tijdens de coronacrisis geregeld op beide IC’s. “We hadden ons hoofd niet bij de opleiding, alle dagen ging het alleen over de zorg voor zieken.”

Patrick Rensen werkte tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis op de IC

Als we Patrick bellen is het inmiddels rustiger in het ziekenhuis. Niet alle reguliere zorg is weer opgestart, maar zijn werk in het pijnteam heeft weer prioriteit. De leden van het pijnteam geven advies bij pijn, pijnbehandeling en –bestrijding. “We merkten dat mensen met pijnklachten wegbleven. Niet alleen waren er nauwelijks operaties, pijn ging naar de achtergrond bij veel mensen”, legt Patrick uit. De functie van pijnconsulent bij SKB liep wel door, iedere dag was één van de drie consulenten uitgeroosterd. “Maar de vraag was minder tijdens de eerste weken van de coronacrisis. Mensen wilden liever niet naar het ziekenhuis of huisarts met hun pijn. En toen het coronavirus kwam, moest iedereen een stapje extra doen om de coronapatiënten te helpen, zo ook bijvoorbeeld de chirurgie assistenten die ook op de IC als buddy werden ingezet. Gelukkig was er ruimte om dagelijks een pijnconsulent dienst te laten doen”.

Stage op de IC

De reguliere IC werd verplaatst naar de holding (voorbereidingskamer), terwijl de IC beschikbaar was voor coronapatiënten. Ook Patrick kwam daar te werken: “Het was wennen om op de IC te werken. Alles lag op een andere plek dan ik gewend was van de operatiekamers, dingen werken anders, protocollen en inzichten rondom corona veranderden om de haverklap. En natuurlijk alle nieuwe indrukken. Het was één grote stage voor mij. Hoe triest ook, wel interessant.”

Patrick was niet de enige cursist die op de IC stond. Marion Giesberts, trainer bij HAN VDO en coördinator van de opleiding Pijnconsulent gaf aan dat het merendeel van de cursisten niet op hun gebruikelijke werkplek werkten. “Voor de cursisten had de opleiding geen prioriteit, ze waren bezig met overleven. Ze waren aan de slag met beademingsapparatuur, brachten mensen in slaap.”

Trainer Marion Gieberts zag dat er weinig ruimte was voor online les in het begin van de coronacrisis.

Flexibiliteit van onderwijs nodig

Doordat ze niet op hun werkplek stonden, werd werkbezoeken doen en casusgericht leren lastig. “Regelmatig deden we een online inventarisatie. Met een enquête via Microsoft Forms vroegen we naar de (leer)behoeften”, vertelt Marion. “In het begin van de crisis was er weinig ruimte voor online les. We hebben deadlines van opdrachten losgelaten en lessen opgenomen om aan te sluiten bij de leefwereld van onze cursisten. Zij konden daardoor de focus houden op het werk en hoefden niet te denken aan de lesvoorbereidingen en lessen.” De opnamen konden ze later terugkijken, toen het weer wat rustiger werd. Training waar meer interactie en oefenen nodig was, werd verplaatst naar het najaar. Andere lessen gingen online in kleinere groepen door. Ook werden extra online consultaties ter ondersteuning van het werken aan opdrachten geboden. Deze flexibiliteit werd gewaardeerd, bleek uit de enquête.

Ook Patrick vond het erg fijn dat de behoefte werd getoetst. “De HAN dacht goed mee, al was het lastig om de aandacht bij het onderwijs te houden, de eerste maand had het er echt niet bij gekund”, vertelt hij. “De indrukken die je krijgt op de werkplek was in eerste instantie vermoeiend. Dan staat je hoofd niet bij leren. Het heeft geen prioriteit. Je bent al blij als je een moment hebt voor jezelf.”

“Door corona ging ons werk weer over zorgen voor zieke mensen”

Coronatijd was overleven

Nu Patrick weer rust heeft van het werk, heeft hij ook weer behoefte aan meer les. “Ik lees al wat vooruit, nu ik weer meer tijd heb. Het was anderhalve maand hard werken, maar al snel werd ook de coronazorg ‘normaal’. “Je leert hoe je dingen moet aanpakken en vindt je draai in het geheel”, vertelt Patrick. “Het was een pittige en bijzondere tijd. Het moment dat besloten wordt de patiënt in slaap te brengen om de ademhaling zodoende te kunnen optimaliseren middels beademing was heftig voor patiënt, familie en ons als zorgpersoneel. De onzekerheid of de patiënt ooit weer wakker zouden worden. De benauwdheid, het niet afscheid kunnen nemen van familie. Maar het was ook ontzettend dankbaar werk. De familie zo goed mogelijk proberen te ondersteunen, het videobellen. Maar ook de onderlinge sfeer bij het personeel was erg goed. Je deed waar je voor opgeleid bent, het vak wat je gekozen hebt. De zorg voor zieke mensen. Het was fijn om daar weer echt de focus op te hebben.”

Over de post-hbo opleiding Pijnconsulent 
Leer over pijn en alles wat daarbij komt kijken. Waar komt pijn vandaan? Wat doet het met de patiënt? En wat kun je er – preventief- tegen doen? Leer complexe pijnproblemen onderzoeken én behandelen. Zo geef je de beste zorg aan patiënten met acute of chronische pijn of pijn in de in de palliatieve fase. Bekijk de opleidingspagina over de opleiding Pijnconsulent.

Partners

Agenda
  • Er zijn op dit moment geen activiteiten.
Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Laat uw gegevens achter en ontvang voortaan onze nieuwsbrief:

Voornaam:
Achternaam:
E-mailadres: